Driveclub – med lidt for meget fart på?

driveclub

Jeg træder nænsomt mod den strømlinet Ferrari FF, alt imens frygten for så meget som at sætte en fedtplet på monsteret, næsten afskrækker mig fra af at skulle køre den. Realismen af bilen er i højsædet, detaljerne er fuldendte, og sågar interiøret er som snydt ud af næsen fra den ægte vare. Blikket går på konkurrenterne som anerkendende nikker rundt omkring sig, alt imens tempoet på rekordtid går fra tomgang til grønt lys.
Hingsten sætter i spurt og løbet er i gang.

Forventninger var ikke små, da Sonys egen spiludvikler Evolution Studios, annoncerede at en ny legekammerat i racergenren ville komme med i løbet sammen med de store drenge. Release dato var sat til at gå i luften i sammenspil med premieren på PS4, tilbage i november. Dette blev dog ikke tilfældet, da mekanikken drillede Evolution Studios, som udgjorde at Driveclub først har fået muligheden for at spille med hestekræfterne nu.

Driveclub

Ser vi på de mange titler blandt bilspil i dag, er det svært at komme uden om Gran Turismo og Forza, som i en årrække har været klassens tunge drenge. Begge spil bygger på simulering, som afspejler sig i realisme, i alt fra detaljer, til styring og håndtering af fysikken, som vi kender fra virkeligheden. Derudover findes de kendte arkadespil, som Need for Speed, Burnout, og lignende, hvor action og tempoet afspejles i det mindre virkelighedstro, som ofte udgør at alle kan være med. Skulle du kollidere med 300 i timen, fortsætter du nemlig som regel bare, hvor du slap.

Driveclub Spilmodes

I Driveclub finder du det klassiske 12-spiller race, drift-challenges og time trial, som er kendte kategorier inden for genren. Hver især, kræver de forskelige emner, hver deres form for ekspertise, som hvis mestres, resulterer i belønning af points, som en form for experince, der på længere sigt vil give adgang til nye biler, som du stiger i level. De forskellige løb indgår i Driveclubs tour-mode, som kan betragtes som deres kampagne. Der er en lang række baner at vælge imellem, lige fra de antarktisklignende dele af Norge, til de mere eksotiske afkroge af Indien. Ved disse tours indgår der en række face-offs, som kan betragtes, som mini-opgaver inde for hvert type race. I starten virker idéen rigtig god, og hver gang missionen fuldføres, mærker man hurtigt et lille træk på smilebåndet, da niveauet efter undertegnets mening i starten var en smule udfordrende. Den underholdene variation, bliver dog desværre efter nogle timer, erstattet af ensformighed og kedelige gentagelser. De små face-off opgaver, begynder at gå igen, som en ond cirkel og banerne bliver mere og mere genkendelige.

Driveclub

Ridser i lakken

Kritikken ser desværre ikke umiddelbart ud til at stoppe her. Nu længere jeg kommer i spillet, nu mere skuffende ser udvalget i garagen også ud. Af hvad jeg har talt mig frem til, er der kun sølle 50 biler at vælge i mellem, som ikke lige just kan kaldes en potensforlænger, sammenlignet med Forza Horizon 2’s 200 biler – hvis vi altså skal kigge på en aktuel konkurrent. Derudover har du heller ikke muligheden for at tilpasse din bil. Det kosmetiske er alt for overflødigt, hvor du som sådan, kun har bilens farve og en række designs med klistermærker at vælge i mellem.

Man kunne vælge at se dette, som en del af realismen, men sørgeligt nok, skænker det kun spillet at fremstå mere upersonligt. Alt under kølerhjelmen står også urokkeligt, hvilket skuffede mig meget, da forbedring af éns personlige favoritbil, ikke stod til røre ved. Udviklerne har udtalt, at dette var tiltænkt som prikken over i’et til at smide realisme i højsædet; men hvad der er mig bekendt, er det at tune en meget realistisk del, hvad angår biler.

Social gaming platform

Men, selvom du måske allerede nu tror, at du har læst hvad Driveclub kan tilbyde, ja så har Evolutions Studios altså alligevel formået at finde hårdere skyts frem. I dit første møde med Driveclub bliver du nemlig påmindet om, at dette her altså IKKE er et singleplayer spil, som kun er produceret for at slå timer ihjel på egen hånd. Nej, selve tour-delen er altså kun toppen af isbjerget, og skulle man være interesseret i at finde frem til, hvorfor titlen hedder hvad den nu gør. Ja, så kan du med fordel hoppe ind på spillets club-side, som er en del af deres sociale platform. Her kan du bl.a. deltage i brugerskabte challenges, som er med til at kaste lys over titlen igen. Den klub, som du enten selv skaber eller tilslutter dig, er nemlig en form for racerhold, hvor du sammen med fem venner kan samarbejde om at skabe status, ved at lave rekordtider på banerne og samle point til holdet.

Samtidig giver det også face-off et ansigtsløft, da det i større grad, nu appellerer til fællesskabet. For hvad der før var baseret på individuelle udfordringer, bliver din klub nu måske udfordret til at indsamle point ved fællesopgaver i form af race, time trials eller drift. Hvilket må siges at skabe et helt nyt billede af, hvad Driveclub kan tilbyde. Ud over de præskabte face-offs, er der også mulighed for at kommunikere mellem klubberne, hvilket lægger i kakkelovnen til rivalisering, i form af personlige udfordringer man kan sende i mellem de forskellige klubber, som er med til at sætte gang i konkurrencegenet. Dette tiltag fandt jeg især interessant, da spillet blev langt mere personligt og var med til at skabe en scene inden for denne genre, jeg aldrig før har set.

V12 Grafikmotor

Selvom spilet som førnævnt virker ensformigt, så kan man stadig ikke sætte en finger på de enestående grafiske detaljer, og den grad af realisme, som så alligevel ligger i de biler, udviklerne har fået med. Hver bil har sin egen ”personlighed”, hvilket i sær kan mærkes på styringen af de forskellige modeller, som gerne vender 180 grader, hver gang man skifter bil. Dette skaber hurtigt lysten til at prøve hele garagen af.  Det skyldes især at hver bil har sine egne styrker og svagheder, som gør at nysgerrigheden for finde sin ideelle bil langt større end undertegnet før har set.

Det skal dog også nævnes, at spillet byder på hele 55 baner, så skal man mestre dem alle til perfektion, har spillet allerede timevis af udfordringer og byde på. Udbuddet af biler må dog stadig siges at være skuffende, men med en kommende DLC-pakke ser det dog alligevel ud til at der er håb forude.

Konklusion

Desværre må vi konstatere på stående fod, at med de nuværende konkurrenter, så blegner de flotte detaljer og realisme desværre stadig. Dette ændrer dog ikke på at den sociale platform er banebrydende, og nok er det friske pust som genren har ventet på. Vi savner dog stadig de personlige tilpasninger og større udvalg af biler, hvilket gør at spillet ikke helt leverer de forhåbninger vi havde haft til at begynde med. Men, mon ikke der med til bliver taget hånd om det? Indtil da, må spillet nøjes med 6/10 fra undertegnet.

Driveclub

Tags